Dilek Hanım, biraz kendinizden bahseder misiniz?
Küçük yaştan itibaren sanata olan ilgimden dolayı tiyatro, bale, resim, görsel sanatlar konuları ile ilgilendim. Mimarlık ve sanatın değişik kollarında eğitim aldıktan sonra mücevher dünyasının büyüsüne kapılıp, başka hiçbir şey yapamaz oldum. Mimar Sinan Üniversitesi Mimarlık bölümü mezunuyum. New York GIA’de pırlanta eğitimi aldım. Yıllardır Tiffany dünyasının içinde, mücevher ve sanata olan merakım giderek arttı. Ayrıca bir çok dünya markası ile çalışarak, Multi Brand Mağazalar açtım. Türk mücevher severlerine dünyanın en güzel tasarımlarını, ödül kazanmış mücevherlerini sanat ve mücevher tutkunlarına sunmaya devam ediyorum.
Kaç yıldır Tiffany &Co’nun distrübütörlüğünü yapıyorsunuz ?
20 yılı aşkın süredir Tiffany & Co.’nun distrübütörlüğünü yapıyorum.
Nerelerde mağazalarınız var?
İlk Mağazamızı 1995 yılında Çırağan Palace Kempinski Hotel’de açtık. Şuanda Çırağan ve Kanyon Avm’de Collection Jewellery, Zorlu Avm ve Maçka’da Tiffany & Co. mağazalarımız mevcut.
Tiffany & Co markasının bünyesindeki ünlü tasarımcılar kimler?
Jean Schlumberger, Paloma Picasso, Elsa Peretti ve son olarak Tiffany & Co. bünyesine katılan tasarım direktörü Francesca Amfitheatrof.
Pablo Picasso’nun kızı Paloma Picasso’dan bahseder misiniz?
Tasarımcı, 1949 yılında Fransız Riviera’sında doğmuş. Pablo Picasso ve Françoise Gilot’un (sanatçı ve yazar) çocukları olan Paloma, küçük yaştan itibaren sanatçılarla dolu bir çevrede büyümüştür.
1980 yılında Tiffany&Co. için mücevher tasarlamaya başlayarak , ilk çıkışını altın ve som gümüşe yaptığı X imzaları ile yapmıştır. Ve bu sayede de hala; İNSANLAR BİR PICASSO’YU PARMAKLARI ARASINDA TUTUP, ÜZERLERİNDE TAŞIYABİLİYORLAR.
Mücevheri sadece bir takı olarak görmeyen, pozitif enerji ve mutluluk veren yaşamsal bir aksesuar olarak gören Paloma şöyle diyor; ‘’ Tiffany çok farklı metaryelleri kullanmamı mümkün kılıyor. Mercan, kristal, yakut, pırlantalar.. Tiffany’nin yetenekli ve uzman sanatçıları ise , bana hayal ettiğimi takıya dönüştürme özgürlüğü veriyor. Amacım kuşaktan kuşağa aktarılan zamanın ötesinde mücevher tasarımlarına imza atmak’’
Hiçbir zaman modası geçmeyen ikonikleşmiş Loving Heart, Sugar Stacks gibi koleksiyonların yanı sıra, son yıllarda çıkardığı Olive Leaf, Caliper gibi yeni koleksiyonları da satış rekorları kırmaktadır.
‘Benim için iyi bir çizgi ve form, modası geçmeyen, ölümsüz olandır’
diyen Elsa Peretti tasarım anlayışı nedir?
Doğal temalar, Peretti ‘nin tasarım anlayışının özünü oluşturur. Tasarladığı formlar, doğadaki şekilleri andırır. Bu bazen mütevazi bir fasülye tanesi, bazen de insanı duygulandıran bir gözyaşı damlası.. Sizin için sıradan olan bir elma, Peretti için, dalından yeni koparılmış kadar taze ve Adem’i baştan çıkaracak kadar davetkardır. Peretti kalpleri, soyut tasarımlar olmasına karşın, ruhunuzu okşayacak kadar hassastır. O, doğadaki formların özünü arar ve bu formları heykelsi mücevherlerine taşır. O, sanatsal bir kaygı gütmeyerek doğayı tekrar doğaya armağan eder ve kaynağını asla unutmaz, daima nesneyi özüne uygun stilize eder. Gerçek nesnelerden yola çıkılarak tasarlanan bu özgün dizaynlar, mücevher tasarımına yeni, taze bir soluk getirmiştir.
Francesca Amfitheatrof’un tasarımlarından bahseder misiniz?
Francesca Amfitheatrof Tiffany & Co. tarihinde ilk defa olarak tasarım bölümü direktörlüğüne getirilen kadındır. Mücevher ve gümüş işleme eğitimi alan ve Londra’da Kraliyet Sanat Koleji’nden yüksek lisans derecesi olan Francesca Amfitheatrof, şekil ve fonksiyonun kendisini büyülediğini belirtiyor. Sadelikte müthiş bir güç olduğunu düşünüyor. “Sadelik derken de yavan ve karmaşıklıktan uzak demek istemiyorum. Bir tasarımı ele alıp, onu damıtarak, rafine ederek, kendi saf özüne döndürmek, ne fazlası, ne azı, tam olması gerektiği şekle getirmek, onun verdiği büyük güçten söz ediyorum. Gücü temsil eden grafik bir şekil olan “T”yi sadeleştirdim, parçalara ayırdım ve olağanüstü güzellik yansıtan bir berraklık ifade eden mücevher olarak şekillendirdim. Ayrıca “T”yi tarzın ötesine taşıyıp mühendislik serine dönüştürmek istedim, bunu da kolye ve bileziklerin bazılarında yansıyan yapısal, adeta mimari birleşimlerde görebilirsiniz.” Diyor.
Tiffany & Co mücevher dünyasında neler değiştirdi sizce?
Tiffany & Co. mücevher dünyasında bir çok yeniliğe imza atmış köklü bir mücevher firmasıdır;
- 1851 yılında, Tiffany gümüşte 925 ayar standardını başlatan ilk Amerikan şirketidir, ki sonrasında Amerika Birleşik Devletleri tarafından kabul görülen gümüş standardı haline gelmiştir.
- 1878 yılında Charles Lewis Tiffany 287 karatlık gösterişli bir sarı pırlanta satın almıştır. 128,54 karata kadar kesilmiş ve "Tiffany Pırlantası" adı verilmiştir. Tiffany pırlanta kesim standartlarına uygun olması açısından, kesimde 158 karattan fazlası gözden çıkarılmış, mükemmel "Tiffany Yellow Diamond" oluşturulmuştur. O zamana kadar dünyanın gördüğü en mükemmel göz alıcı sarı pırlanta idi.
- Charles Lewis Tiffany 1886 yılında pırlanta tek taş yüzüğü Tiffany® Setting'i tanıtmıştır. Bu 6 tırnaklı yüzük tasarımı (six-prong setting) pırlantanın fevkalade parlaklığını ışığa doğru yükselterek vurgular. O yıla kadar dünyada hep montüre gömülü bir pırlantadan oluşan yüzük tasarımları bilinirken, Tiffany® Setting pırlantayı, yüzük montüründen bağımsız hale getirip, ışıltısını platinle birleştirerek maksimuma çıkaran ilk tek taş tasarımıdır.
- Tiffany değerli taş uzmanı George Kunz, günümüzde hala imrenilen nadide değerli taşları bulabilmek için dünyanın en ücra köşelerine kadar seyahat etmiştir.
“Kunzite” değerli taşı, ismini 1902 yılında George Kunz tarafından bulunmasının ardından almıştır. Tiffany 1968 yılında ise, yine Tiffany değerli taş uzmanı Kunz'un maceracı ruhu ile keşfetmiş olduğu “Tanzanite” taşını tanıtmıştır..
- Tiffany kendine özgü Mavi Kutu'ları ile tüm dünyayı tamamiyle büyülemiştir. Tiffany’den 100$’lık bir hediye de, 100.000$’lık bir hediye de mavi kutu ile gelir. Bu da hediye vermenin en demokratik şekli olarak tüm dünyada bilinir.
Tiffany & Co markasında her bütçeye uygun takılar olsada neden çok pahalı olduğu imaji var?
Tiffany & Co. markasının konumlandığı noktalar, dünyanın bütün satış noktalarında şehrin kalbinin aktığı yerlerdir. Bu noktalardaki şehir yaşantısı, ulaşılması zor olmamasına rağmen bir takım tüketiciye ürünlerin ulaşılmaz olduğu algısını yaratmış olabilir.
Hatta üstünüz başınız düzgün olmadığı taktirde mağazalarda iyi karşılanmayabilirsiniz gibi bir algı da hakim?
Gerçek Tiffany tüketicisi hiçbir şekilde bu algı içerisinde değildir ve mağazalarımızdan alış-veriş yapmasalar dahi, her ay rutin olarak mağazalarımızı ziyaret ederler ve yeni koleksiyonlar hakkında bilgi alırlar. Tiffany’nin Türkiyedeki 20 yılı aşkın varlığında, binlerce gerçek Tiffany hayranı oluşmuştur.
Mücevher tasarımı sanatın bağımsız bir dalıdır diyebilir miyiz?
Kesinlikle öyle, Tiffany & Co.’dan almış olduğunuz bir mücevher hem bir sanat eseri hem de aile yadigarınız olabilecek zamansız tasarımlardır. Mücevher sanatı tüm diğer sanatlardan hem bağımsız hem de iç içe olarak düşünülebilir. Mücevher tasarımlarında gerek güncel etkiler gerekse gelenekler ögeler yer alır. Örneğin; Great Gatsby filminde gördüğümüz Art Deco sanatının mücevhere yansıması, eş zamanlı olarak dekorasyon, giyim ve plastic sanatlarda da görülmüştür. Bunun gibi Mücevher sanatı diğer sanat kollarından etkilenir, eş zamanlı olarak devam eder ancak çok daha etkili ve kalıcıdır. Yüzyıllar boyunca da kalıcılığı devam eder.
Neden mücevher kadın için bir tutku?
Pırlantalar kadınların en yakın arkadaşıdır..
KADINMI MÜCEVHERİ SEÇER,YOKSA MÜCEVHER Mİ KADINI ?
Bir kadın mücevher seçerken nelere dikkat etmeli?
Öncelikle giysinin tarzına, rengine, yaka açıklığına uygun mücevher seçilmelidir. Ayrıca kişinin vücut ölçüleri, saç rengi, boyu gibi unsurlar göz önünde bulundurulmalıdır. Örneğin; uzun boyunlu bir hanıma sallantılı uzun küpeler tavsiye edilirken, kısa boyunlu bir hanıma tek taş, tek inci gibi kulağa yapışan tarz küpeler tavsiye ediyoruz.
Mücevher kişinin ruhunu yansıtmalı. Tenle bütünleşmesi, kişinin tarzını yansıtması ve fonksiyonel olması dikkat edilmesi gereken en önemli unsurlar diyebiliriz.
Mücevherdeki en son trendler neler?
Günümüz insanı çok seyahat ediyor. Hem gündüz hem gece kullanılabilecek, hem iş toplantılarında hem davetlerde takabilecekleri mücevherleri tercih ediyorlar.
Son yıllarda sade, basit, yalın ama üst üste takılabilecek mücevherler ön planda. Örneğin; Tiffany T Koleksiyonu, zamansız mücevherler sadece bugün değil ileride de modanın gündeminde olacak, klasik ve ölümsüz koleksiyonlardır.
Örneğin, 1960 yılında moda dünyasına tanıtılan Tiffany Atlas koleksiyonu hala popülaritesini koruyor. Atlas koleksiyonu zamansız bir koleksiyondur. Zamanla değerini kaybetmez aksine değer kazanır. Bir annenin almış olduğu Atlas kolye, yıllar sonra kızının boynunu süsleyebilir, o da kendi kızına hediye edebilir. Daha farklı bir açıdan ise, 40 yıl önce bir kadın o zamanın modası olarak Atlas koleksiyonundan bir ürün alıyor, günümüzde ise bir genç kız aynı şekilde trend olarak Atlas koleksiyonundan bir ürün alıyor. Bunu da Atlas Koleksiyonun her zaman moda ve trend olması ile açıklayabiliriz.
Hayatın hızlı akışı içinde insanlar farklı stil ve tarzlara sahip olabilirler. Bu yüzden farklı mücevherler tercih etmektedirler. Gerçek değeri olan sanatsal tasarımlar dünyaca ünlü tasarımların yarattığı kolkesiyonları ile günümüzün trendlerini oluştururlar. Örneğin; Paloma Picasso, Elsa Peretti, Jean Schlumberger. Son fakat çok önemli bir trend ise, artık kişiler mücevherlerde sadece sadece görsellikle ilgilenmiyor, aynı zamanda duygusal ve sembolik bir anlam arıyorlar. Örneğin, Paloma Picasso’nun Olive Leaf Koleksiyonu. Olive Leaf Koleksiyonu zeytin ağaçlarından esinlenilerek, uzun yaşamın sembolüdür, bolluk ve bereketi temsil eder.
Mücevherler sadece bugün değil, ileride de hem güncel hem ölümsüz olmalıdır. Bir Picasso gibi mesela.
Tiffany de yarattığı ve dünyaya sunduğu koleksiyonlarında sadece bugün için değil, ömür boyu takılacak mücevherler tasarlamıştır.
Eğer mücevheriniz Tiffany ise, hiçbir zaman modası geçmez değeri artarak hep güncel kalır. Sizden çocuklarınıza onlardan da onların çocuklarına kalır ve ebediyen modern bir dizayn olarak kullanılır. Buna örnek olarak 1800’lü yıllarda Tiffany’nin güvenlik nedeni ile boyunlarda taşınan mücevher kutularının anahtarlarını pırlantalar ile süsleyerek mücevher haline getirmesiyle başlayan modanın, bugün Key Collection adı ile tekrar sunulması ve tüm dünya ülkelerinde her yaştaki kadınların, genç kızların en çok tercih ettiği modellerden biri olması ....
Antika dükkanınız devam ediyor mu?
Evet devam ediyor.
Sizin antika merkınız var mı?
Antika merakım, giderek antika mücevher merakına dönüştü diyebiliriz.
Nasıl temin ediyorsunuz ürünleri?
Osmanlı ailelerinden dostlarımızdan tutun da, Fransız antikaları biriktiren arkadaşlarımıza kadar çok değerli mücevher koleksiyonları olan dostlarımız mağazamıza teşhir etmek üzere ürünlerini bırakıyorlar biz de onları yeni sahipleri ile buluşturuyoruz.
Gelecek planlarınızdan bahseder misiniz?
Gelecekte Türkiye’de başardığımız projeleri yurtdışına da taşıyarak yabancı ülkelerde ortaklarımız ile satış kanalları üzerinde çalışmayı düşünüyoruz.
Yeni mağaza projeniz var mı?
Çok yakın gelecek için böyle bir projemiz yok. Yurtdışında olabilir.